Direktlänk till inlägg 15 maj 2016

BBs syn på amning

Av Bekka - 15 maj 2016 22:35

vi kom upp till BB med min lilla skrutt och livet lekte, jag mådde bra efter allt min kropp varit med om och jag har aldrig älskat någon så mycket som nu.

 

Jag hade ställt in mig från första början att jag ville amma, att vara en av dom mammorna som är öppen ned amning att vara en mamma som ammar öppet. MEN DETTA VA BARA DRÖMMAR.

Man har ju hört att brösten  blir större när man blir gravid, att dom blir spända och att mjölken kan komma innan barnet har kommit. Detta hände aldrig mig, så från början var jag väldigt skeptisk om jag skulle kunna amma honom. Jag försökte handmjölka men inget kom. Brösten va precis som innan jag blev gravid.

Min son skrek konstant hela dagarna och det ända som hjälpte va att ge honom bröstet. Jag ammade honom 6h varje natt. OCH ja man hör när barn dricker/sväljer, man ser när barn få "mjölkmage" men inget av detta fick jag se. Han sög så att i slutet kunde jag inte ha tröja på mig då han hade sugit sår på bröstvårtorna.

Vi sa flera gånger till personalen att det kommer ingen mjölk men de lyssnade inte. De kollade på när han sög och sa att allt såg bra ut, de lärde mig massa amning ställningar istället.

Dom såg oss såklart som nya oroliga föräldrar.

Jag kände mig sämre och sämre som mamma för innerst inne visste jag att det inte kom något, att jag inte kan få honom att "vara tyst", att sova.

Minst 5 gånger varje dag sa vi att det inte kom något men ingen ville lyssna, de sa att "det kan vara för att han vill vara nära dig" vilket inte hjälpte det häller.

 

Andra natten sa vi att vi till en personal att när vi kommer hem så ska vi pumpa för att få på svart och vitt att det kommer eller ej! DÅ säger dom att de ha en pump man kan låna och tog in den till oss. VARFÖR I HELVETE HAR DOM INTE KLÄCKT DETTA TIDIGARE. istället för att få oss att må skit kunde dom ju sagt detta tidigare.

Pumpen kom in och jag pumpade ut 10ml på båda brösten! 10ml!

Men gjordes något? NEJ! 

 

Nästa dag på utskrivningen när plutten skulle vägas visade det sig att han ha gått ner 13%. Ett barn får högst gå ner 10% av sin vikt på en månad min gick ner 15% på 3 DAGAR. 

Detta resulterade till att vi inte fick åka hem förens han hade gått upp i vikt. De "tvingade" att pumpa vidare för att få igång mjölken och sen fick han ersättning de resterande milliliterna. 

 

Det brast för mig och jag började stor gråta i matsalen. Varför hade dom inte lyssnat på mig? Jag sa ju att han inte fick något! Varför fick dom mig att känns mig som skit för att jag inte kan göra en så pass "simpel sak"!😢

 

Vi fick åka hem dagen efter för få hade han gått upp lite 😍 han mådde bra och sov lite mer på nätterna ☺

 

Jag fortsatte pumpa i 3 veckor men kom aldrig upp till den mängden han behöver, det mesta jag kunde pumpa ut va i slutet och de va 50ml på båda brösten.

Jag valde att helt och hållet låta vår son gå på ersättningsmjölk och han må bra. Han går upp som han ska. Vi va en lugn och glad familj.

Ersättningen räddade mitt psyke, den ha fått att jag kan sova på nätterna då jag och min sambo ha "delat ansvar när det gäller maten" relationen mellan son och pappa är hur bra som helst!👪

 

Så till människor som ser det som "fel" att ge ersättning tänk igenom vad ni säger, det kan ligga något bakom det, jag kunde inte amma och jag är INTE den ända!  

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

BVC

Av Bekka - 6 juli 2016 06:39

Första hembesöket av våran förra bvc sköterska va hur positiva som helst. Hon förstod vilka problem vi hade haft med amningen och "klandrade" mig inte på något sätt. Min lille plutt hade början till gulsot när han föddes så detta va något hon kol...

Av Bekka - 5 juli 2016 23:26

Äntligen hemma Att komma hem efter en förlossning och en förjävlig tid på patient hotellet är en såååå otroligt skön känsla. Att sova i sin egen säng Att äta sin egen mat Att bara vara jag utan att någon stå över axeln och "tittar ner på en"...

Av Bekka - 14 maj 2016 11:06

Jag gick över 14 dagar med min son,   så 1 februari ringde jag till förlossningen för att bli igångsatt.  Jag fick en tid dagen efter kl 10. En sjuk känsla när man tog bussen till förlossningen och mådde hur bra som helst. Jag hade nog haft den p...

Av Bekka - 13 maj 2016 18:50

Tänkte skriva av mig om hur min berättelse om att ha barn ha varit. Jag vet att detta har hänt många så jag vill visa er att ni INTE är ensamma.   Min berättelse kommer handla om BBs syn när det gäller amning om att man skriker på hjälp på BVC me...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Maj 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards